Menu

Nieuws


Mijn Inzichten van hét Facebook en Instagram Event

Afgelopen week heb ik een Facebook Evenement in het mooie Zeewolde (Eemhof) bezocht van Youri Meuleman (OVA) , Martijn van Tongeren (IMU)  en Simone Levie. (MPOP).

Na 3 x verkeerd te zijn gereden, de navigatie had er geen zin meer in, toch op de uiteindelijke bestemming belandt.  Een mooi strandpaviljoen met een prachtig uitzicht over het water. Ook die dag was het lekker warm en was dus gezellig knus in een zaaltje van ongeveer 200 ondernemers uit het hele land.

Na een aantal introductiepraatjes dat toch eindelijk het échte werk. Tot mijn verbazing was er weinig nieuws onder de zon…terwijl ik andere ondernemers toch wel hoorde zeggen dat het behoorlijk ingewikkeld was.

In grote lijnen wil ik je mijn tips geven die ik op hét Facebook & Instagram Event heb gehoord:

1. Facebook is een advertentieplatform

Nog steeds zijn er ondernemers die denken dat wanneer je bericht plaats op Facebook, dat al je volgers en vrienden dit bericht ook zien. Dit is allang niet meer het geval. Onbetaalde berichten bereiken ongeveer tussen de 2 en 5% van jouw volgers. Dus als je een Facebook pagina hebt met 1000 volgers, zien dus maar 5% van die 1000 jouw berichtje langskomen.

Maar werkt Facebook dan nog wel?

Jazeker wel, alleen moet je anders gaan gebruiken. Het is natuurlijk een fantastisch platform waar toch bijna iedere Nederlander dagelijks een bepaalde tijd op aanwezig is. Je kan ‘bereik’ kopen door te adverteren. En het mooie aan Facebook is dat je aan kan geven aan wie je jouw advertentie laat zien.

2. Instagram heeft een veel groter organisch bereik dan Facebook

Instagram staat waar Facebook 10 jaar geleden was. Wil je dus meer organisch bereik, dan is Insta een goede optie. Het percentage van dit bereik is ongeveer 20%!!  Dat is flink meer dan Facebook.

 

3. Leeftijd 25+ is de grootste doelgroep van Instagram

Niks alleen maar jongeren op Instagram, maar de 25 plussers zijn by far de grootste doelgroep van Insta. En deze groep heeft over het algemeen ook wat meer te besteden dan de jongeren doelgroep. Dus hier liggen zeker kansen voor veel ondernemers. En ook op Instagram zijn de advertentiemogelijkheden zeer uitgebreid.

 

4. Je hebt een strategie of systeem nodig (funnel)

Een strakke website die er supergelikt uitziet hoeft helemaal niet werken. En daar gaat het uiteindelijk wel om. Je wilt dat de bezoeker van jouw website actie onderneemt. Ergens op klikt. Of iets invult…… Bedenkt dit goed, want maar 2% van een eerste bezoeker zal direct zaken met je gaan doen. Het is dus de bedoeling dat je die bezoeker aan je gaat binden.

Dit kan op meerdere manieren. Bijvoorbeeld het aanbieden van een E-book, een checklist of een videotraining.

5. De kansen van Google en jouw website

Wel een beetje een open deur, maar toch weer eens goed om te horen. Als je alles gooit op Facebook Ads en Insta Ads, dan bouw je niet aan je eigen dingetje. Daarvoor is jouw eigen website toch wel een belangrijk ding. Ook al is de inzet van jouw website wel anders dan vroeger.
Je website is het hoofdkantoor van het online gedeelte van jouw bedrijf. Hier heb je ook zelf veel invloed op.

Ga dus aan de slag met jouw eigen website, plaats regelmatig nieuwe content. En dit kun je vervolgens weer gebruiken om je social media kanalen mee te vullen.

 

6. Langere Zoekwoorden combinaties

Het grootste gedeelte, ongeveer 70% van Google gebruikers, gebruikt een zoekterm van 4 woorden of meer. Hier kun je perfect op inspelen als je een pagina of bericht wilt plaatsen op jouw website.

Voorbeeld: je verkoopt schoenen
Wat dan naar gezocht word is iets als dit:  zwarte herenschoen sale donkerblauw

Maak dan een productomschrijving waar deze combinatie 1 op 1 in voorkomt. Zo kun je echt mooie resultaten halen door net even iets slimmer te zijn dan je concurrenten.

 

Wil jij ook meer weten wat de online mogelijkheden voor jouw bedrijf zijn? Ik sta vrijblijvend voor je klaar en leg je graag uit hoe ik denk over jouw online activiteiten.

 

Een keertje bellen?

Chat via Messenger

×